Kdo jsou studenti 1. ročníku Sociologie?

Studenti 1. ročníku Sociologie jsou, stejně jako čerství studenti ostatních vysokých škol, plni očekávání. Co nás odlišuje a bylo pro nás překvapením je fakt, že je třeba "něco dělat" i jindy, než ve zkouškovém. Náš obor nespočívá v biflování se definic, nýbrž v porozumění, umění interpretace odborných textů a analytickým myšlení. V ročníku je nás 120 a dělíme se na politology a antropology, přičemž většinu předmětů máme společně. Kromě klasických přednášek mají některé předměty i cvičení, která jsou komornější (10-15 studentů) a vedou je čerství absolventi. Vládne zde pohodová atmosféra, diskutujeme a přitom si všichni navzájem tykáme. Na Sociologii potkáte různé typy lidí s odlišnými motivacemi - jsou zde extroverti, lidé, kteří jsou přesvědčeni, že spasí svět i matematičtí nadšenci (asi 2), spojuje nás ale otevřenost a tolerance. Přesto, že je nás relativně hodně, všichni se navzájem známe, hlavně díky množství mimoškolních akcí, na jejichž pořádání se podílí hned několik studentských spolků. Kontakty nám studium dost ulehčují, můžeme sdílet zápisky z přednášek a pomáhat si s domácími úkoly.

"Padá SIS, něco si přej!" Rozvrh jsme si volili zcela sami, prostřednictvím SISu, stejně jako ostatní studenti na Karlovce. Co jsem si zapsala?

Angličtina pro sociology I.
Povinný povinně volitelný předmět, kde se psal vstupní test a já jsem se nějakým nedopatřením jsem do kurzu se svými bídnými znalostmi angličtiny nominovala. Probírala se témata jako Globalisation, Global Risks, Migration nebo Diversity. V listopadu se psal mid-term test a v prosinci závěrečný test, přičemž, ten, kdo obstál, nemusel v lednu ke zkoušce. Jsem přesvědčená, že tento předmět nejde neudělat, když už tam člověk jednou je.

Němčina I.
Na němčinu se také psal vstupní test a zápočtový test byl velmi podobný. Seminář navštěvovali studenti z různých oborů, takže to bylo pro nás příjemné oživení a hodiny byly zábavné - většinu času jsme konverzovali a hráli hry, gramatiku jsme dělali jen okrajově, protože naše skupina byla pokročilá.

Sociální problémy
V kurzu jsme se seznámili se základními objektivistickými přístupy k sociálním problémům a učili jsme se využívat jednotlivé teorie při analýze aktuálních sociálních problémů v ČR. Pan docent byl vždy dobře naladěn a jeho výklad velmi nosný, byť někdy hůř srozumitelný. Tento předmět byl můj nejoblíbenější, i když patří k těm nejtěžším. K jeho splnění je nutné odevzdat minieseje v průběhu semestru, jeden závěrečný esej (já jsem si zvolila téma Narkomanie z pohledu sociální deviace) a absolvovat ústní zkoušku z teorie, která mi připomněla maturitu.

Úvod do empirického výzkumu pro sociology
Předmět skládající se z přednášky, od 7. týdně dokonce dvou přednášek týdně, a z cvičení jednou za 14 dní. Učili jsme se projektovat výzkum a domácí úkoly byly zaměřeny na nácvik dovedností. I přednášky byly zajímavé a přínosné, i když nás na ně nechodilo moc. Tomuto předmětu se neřekne jinak než "empír". Kromě úkolů na cvičení jsme každý zpracovávali jeden odborný článek dle vlastního výběru (můj článek se věnoval vývoji statusové konzistence v ČR 1991-1999).

Dějiny sociologie I.
Dvousemestrální seminář je stěžejní prerekvizitou k dalším předmětům. Na přednáškách jsme probrali několik osobností sociologie, byly nám vysvětleny nesrozumitelné pasáže jejich děl a na cvičení, které bylo ob týden, jsme rozebírali úryvky, které jsme měli číst. Každé dva týdny jsme také museli odevzdávat abstrakty z přečtených textů a jednou za semestr jsme prezentovali ve trojicích. Ač název předmětu nezní moc zábavně, opak je pravdou, a kdyby seminář nezačínal v 18:30, neměla bych co vytknout.

Základy matematiky a logiky

Úvod do sociologického myšlení
Předmět, jehož smysl mi zůstává záhadou. Každý týden jsme byli nuceni odevzdávat "sociologický deník", ve kterém jsme měli reflektovat každodenní události z pohledu sociologa. Považuji to za obrovskou ztrátu času, ale doufala jsem, že to bude mít nějaké vyvrcholení, kdy pochopím, k čemu to vše bylo dobré. Před Vánoci proběhla "mini-konference", kdy jsme ve trojicích měli prezentovat téma, které se v našich denících objevilo, bohužel předmět ale nemá jasný koncept a zdá se, že ani sami cvičící nevědí, co čekat. K získání zápočtu je nutné odevzdat seminární práci, která se píše ve trojici (peklo). Bohužel celý tento předmět ve mně zanechal dojem bezúčelné buzerace.

Úvod do ekonomie
Všechny předměty jsem splnila na první pokus a teď si užívám měsíc volna. Pilná práce během semestru se vyplatila a já si teď, paradoxně, mohu o zkouškovém odpočinout, než to zase začne. Co vám budu povídat, těším se na letní semestr!
Zdroj: FSV Memes

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

1

Prezidentská volba